Friday, March 9, 2012

Kenali Musuh-musuh Anda

Apakah clickjacking?
Laman web berniat jahat yang mengandungi kod tertentu yang boleh membuat browser (pelayar) anda bertindak tanpa pengetahuan atau persetujuan anda.
Contoh: Anda klik pada pautan di salah satu daripada laman web yang mungkin menyebabkan laman web yang akan diposkan kepada profil Facebook anda (Kronologi). Jangan klik link pelik, walaupun mereka adalah daripada rakan-rakan. Juga pastikan memberitahu orang yang menghantar pautan jika anda melihat sesuatu yang mencurigakan.


Apakah "malicious script scam"?


"Malicious script scam" adalah satu skrip yang berniat jahat yang meminta untuk menyalin dan menampal teks ke dalam bar alamat browser anda untuk melihat sesuatu yang menarik atau mengejutkan (contoh: orang yang melihat profil / timeline anda).

"kod" ini sebenarnya adalah skrip yang berniat jahat. Bukannya menunjukkan kepada anda apa yang telah diiklankan, ia menggunakan akaun anda untuk mewujudkan acara-acara dan helaian-helaian mukasurat seterusnya menghantar spam kepada kawan-kawan anda.

Langkah-langkah untuk kekal selamat
  • Jangan sekali-kali "klik" pada pautan yang mencurigakan, walaupun ia dihantar oleh rakan-rakan anda.

  • Jangan sekali-kali menyalin dan menampal teks ke dalam bar alamat pelayar internet anda jika anda tidak pasti dengan apa yang ada.

  • Gunakan versi terkini Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome & Opera. Sentiasa update versi terkini browser anda bagi mengelakkan serangan mengejut hackers.


Apakah Koobface?


Koobface adalah dikenali sebagai cacing komputer yang mensasarkan Facebook dan laman web rangkaian sosial lain. Ia merebak di Facebook dengan menghantar mesej spammy bagi pihak seseorang.

Mesej-mesej ini mengandungi pautan, yang akan meminta anda untuk memuat turun dan memasang versi terbaru Adobe Flash player (lihat gambar skrin di bawah). Walau bagaimanapun, muat turun ini sebenarnya mengandungi fail berniat jahat, apabila dibuka, menggunakan akaun Facebook anda terus posting pautan yang menyebarkan virus ini seolah-olah daripada pihak anda.


Terima kasih kerana sudi melawat blog saya...Jumpa lagi di lain lembaran.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India