Sunday, March 18, 2012

iPad Baru graphic lebih cantik!


Apple melancarkan ciptaan terbaru, iPad baru. Ia tidak memanggilnya iPad 3 atau iPad HD, Apple hanya memanggil "new iPad". Jadi apa yang istimewa dengan new iPad? Mari kita lihat ciri-ciri dibawah.

Pertama, iPad baru memiliki 9.7 inci Paparan Retina yang padat beresolusi 2048 x 1536 piksel .


Seperti yang ramai ketahui Paparan Standard 326 Retina PPI sesuai pada iPhone 4 dan 4S, tetapi Apple masih menganggap skrin pada iPad baru yang sesuai dengan nama Paparan Retina kerana ia mendakwa bahawa pada jarak operasi yang optimum - kira-kira 10 inci - piksel individu tidak dapat dibezakan.

Secara logiknya, iPad 2 dengan resolusi skrin 1024 x 768 dan PPI dikira daripada 131 juga boleh dianggap sebagai Paparan Retina jika dilihat dari jauh, mungkin 20 inci?

Resolusi iPad baru lebih tinggi daripada Android Tablet HD yang diumumkan baru-baru ini. Sebagai perbandingan, ASUS Transformer Infinity dan Huawei MediaPad 10 FHD resolusi hingga 1920 × 1080.

iPad baru menggunakan pemprosesan A5X yang mempunyai pemprosesan teras quad grafik yang didakwa adalah lebih cepat daripada Nvidia Tegra 3.

Dari segi pengimejan, kamera pada iPad dilengkapi 5MP Apple iSight yang serupa dengan yang terdapat pada iPhone 4S dengan pencahayaan backlit dan keupayaan rakaman video 1080p. Bahagian hadapan kamera untuk Facetime masih tidak berubah.

iPad baru sekarang menyokong 4G LTE serta HSPA + dengan kelajuan sehingga 42Mbps. Kerana ia mampu untuk memanfaatkan rangkaian berkelajuan tinggi. Tambahan iPad baru adalah berkeupayaan untuk berkongsi sambungan dengan WiFi hotspot.

Sebenarnya iPad baru, lebih berat dan tebal pada 652 gram dengan ketebalan 9.4mm untuk versi WiFi. Sebagai perbandingan, iPad 2 berat 601 gram dan 8.8mm tebal. Ketinggian dan lebar peranti di 241.2mm X 185.7mm kekal tidak berubah pada iPad baru dan aksesori yang sedia ada termasuklah Perlindungan Smart masih berfungsi.

iPad baru akan berada di pasaran bermula pada 16 Mac dengan Amerika Syarikat, Kanada, UK, Perancis, Jerman, Switzerland, Jepun, Hong Kong, Singapura & Australia sebagai negara gelombang pertama. Sehingga hari ini Apple tidak ada menyebut Malaysia. Harga tidak berubah pada US499 bagi versi 16GB Versi WiFi dan harga Malaysia tidak banyak beza dari harga semasa tetapi tertakluk kepada kadar pertukaran wang terkini.



0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India