Monday, February 13, 2012

Bagaimana Hapuskan Virus Lucah di Facebook Timeline?


Facebook yang setakat ini merupakan tapak rangkaian sosial terbesar dengan lebih daripada 800 juta pengguna dan berkembang telah dilaporkan disuntik oleh cacing baru (new worm) yang terdiri daripada gambar bogel. 

Virus Facebook yang baru akan dipaparkan di wall (dinding) kawan anda sebaik sahaja anda klik pada cacing. Anda tidak akan sedar bahawa cacing atau virus itu telah diposkan di wall kawan anda tetapi mereka akan berfikir bahawa virus ini telah dihantar oleh anda. Sebaik sahaja mereka klik pada gambar atau video perkara yang sama berlaku dengan rakan-rakan mereka dan rantaian seterusnya.

Sesiapa yang tidak terjejas oleh virus lucah Facebook yang baru ini, mungkin ingin tahu cara menyemak virus ini supaya anda dapat menjauhkan diri daripadanya.




PERHATIAN:

Spam video separuh bogel di dinding kawan anda sebenarnya telah ditemui menggunakan lanjutan pelayar web (web browser extension).

Anda mungkin berfikir bagaimana mungkin kerana saya tidak pasang apa-apa pelanjutan yang boleh menyebabkan isu ini. Apa yang berlaku ialah apabila anda klik pada virus yang berada dalam bentuk video, ia sebenarnya tak memainkan apa-apa video(does't play video), sebaliknya ia meminta anda untuk memasang beberapa jenis lanjutan untuk membuka video. Jika anda klik pada pautan dan memasang pelanjutan yang ketika itu spam bogel akan pergi ke dinding kawan anda. Jika anda hanya klik tetapi menafikan memasang lanjutan, anda masih selamat. Berikut adalah arahan mengenai cara untuk menanggalkan virus lucah baru di Facebook.

Bagaimana untuk membuang virus bogel Facebook yang dihantar terus ke pautan di wall kawan anda?

Seperti yang disebut dalam nota di atas bahawa spam Facebook adalah disebabkan oleh sambungan pihak ketiga yang melakukan suntikan yang berniat jahat. 

Nama lanjutan "YouTube Premium", jadi apa yang perlu kita lakukan adalah untuk uninstall lanjutan ini. Berikut adalah bagaimana untuk melakukannya:

Browser/pelayar yang digunakan:-

Mozilla Firefox:
Pergi ke Tools -> AddOns -> Extensions - cari (find) dan keluarkan (remove) add-on "YouTube Premium"

Google Chrome:
Pergi ke Tools -> Extensions - cari (find) dan keluarkan (remove) lanjutan "YouTube Premium"

Safari:
Pergi ke Safari -> Preferences -> Extensions - cari dan pilih - perlanjutan "YouTube Premium", klik pada uninstall untuk menghapuskan sepenuhnya lanjutan.

Kemudian, reboot bagi bersih dan selamatkan PC atau Mac anda. Proses ini sepatutnya dapat menyelesaikan isu virus lucah Facebook di wall kawan anda. 

Berhati-hati dan elakkan sebarang pautan yang mencurigakan pada masa yang akan datang.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India